4 nummers
- - Stopt automatisch
€ 15,50
Probeer nu!Iedereen die wel eens met een auto te maken heeft gehad, en dat zijn heel veel mensen, zowel mannen als vrouwen, heeft ook wel eens van de Autoweek gehoord. Natuurlijk is het voornamelijk een mannenblad, maar er zijn ook genoeg vrouwen die oog hebben voor dit magazine over auto’s. Autoweek is er voor autoliefhebbers en andere mensen die, in de meest gevallen, een nieuwe of een tweedehands auto willen kopen.
De Autoweek is een erg dik tijdschrift. Met minimaal 124 pagina’s wekelijks leesplezier, mooie foto’s, tests, verhalen en proefritten met klassiekers, mag jij dit magazine voor de autoliefhebber echt niet missen. Nieuwe modellen worden vergeleken, oudere modellen naast elkaar gezet en natuurlijk ben jij dan altijd op de hoogte van de laatste auto-nieuwtjes en scoops. Altijd bij de tijd, worden de laatste auto hypes dan ook onder de loep genomen.
Iedereen die wel eens een tweedehands auto heeft gezocht, is ook tegen CarBase aangelopen. AutoWeek gebruikt het Dealership Marketing Platform van CarBase om jou van alle mogelijk informatie te kunnen voorzien. CarBase is namelijk een autovergelijker. En het is ontzettend makkelijk, snel en handig.
Aan de linkerkant kan je aangeven in welke categorie je een auto zoekt. Een nieuwe? Private lease? Elektrische auto’s? Door alles zoveel mogelijk te filteren, houd je uiteindelijk een lijst met auto’s over die je met elkaar kan vergelijken. Je kan onder meer filteren op merk en model, prijs, bouwjaar, trefwoord, brandstof, plug-in, transmissie, carrosserie, aantal deuren, aantal zitplaatsen, aandrijving, vermogen, actieradius, en nog een heleboel andere filters, die er voor zorgen dat jij een selectie te zien krijgt uit de meer dan 92.000 auto’s in de database.
Nadat je alles goed hebt gefilterd, kan je vier auto’s selecteren om te vergelijken. Je krijgt dan een overzichtelijk tabel te zien met de vier auto’s. En de informatie die je daarbij krijgt is eindeloos. Van het interieur en het exterieur tot service en comfort. Er van uitgaande dat die informatie dan ook aanwezig is.
Ben je er klaar voor? Want het is nogal een lijst. Ieder aspect van een voertuig lijkt aan bod te komen. Deze autovergelijker is helemaal gratis!
En dit is de ongespecificeerde lijst. Zoals je ziet, kan het dan ook niet anders of jij kan precies vergelijken wat jij belangrijk vindt voor een auto en alle mogelijke extra’s. En het allermooiste is natuurlijk dat je helemaal gratis gebruik kan maken van CarBase op AutoWeek.
De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) wordt in Nederland geteld wanneer u een personenauto, motor of bestelauto importeert of koopt. Het kan zijn dat je ook nog omzetbelasting moet betalen. Voor bestelauto’s gelden overigens andere regels dan voor een personenauto of motor.
AutoWeek heeft een BPM calculator. Hiermee kan je berekenen hoeveel BPM en BTW er op een personenauto zit. Het is ook handig wanneer je een auto wilt invoeren vanuit het buitenland. Je gaat dan uit van de Nederlandse bruto aanschafprijs, en inclusief de eventuele accessoires van het bouwjaar van de auto of motor.
De BPM Calculator van AutoWeek berekent de BPM voor het toelatingsjaar en het huidige jaar. Bij het importeren van een auto, mag je de meest gunstige berekening voor jou gebruiken.
Een belangrijk onderdeel voor de berekening van de waarde is de CO2-uitstoot. Sinds 1 juli 2020 wordt er een nieuw meetsysteem gebruikt.
Sinds de jaren tachtig werd het “New European Driving Cycle” (NEDC) meetsysteem gebruikt voor auto’s die in Europa op de markt kwamen. Deze meetprocedure is achterhaald en sinds juli 2020 wordt de “Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure” (WLPT) gebruikt.
De NEDC test voldeed niet meer omdat het geen rekening hield met de huidige technische ontwikkelingen. Denk dan onder meer aan hoe veel je rijdt, in de file staat, waar je rijdt, jouw rijgedrag dus, maar ook aan of een auto vierwielaandrijving heeft, airco of stoelverwarming en dat soort zaken, de uitrusting van de auto dus.
De nieuwe WLPT-meetmethode houdt wel rekening met al deze zaken en de verbruikscijfers zijn dan ook veel realistischer. Er is op deze manier veel nauwkeuriger na te gaan hoeveel een auto werkelijk verbruikt en ook hoeveel er uitgestoten wordt. En dat voor automobilisten over de hele wereld. Het blijft een laboratoriumtest, maar de WLPT-methode simuleert een autorit, en verbruik die dichter bij de werkelijkheid zitten.
Ook hier geldt dat wanneer er een berekening voor het toelatingsjaar en het huidige jaar gemaakt worden, jij de meest gunstige voor jou mag kiezen.
Je hoeft online maar wat gegevens in te voeren. Het is dus handig om die gegevens al bij de hand te hebben wanneer je het formulier invult.
Wat moet je weten?
Je krijgt dan een mooi overzicht te zien met de volgende gegevens:
Wat je krijgt is een geautomatiseerde BPM berekening. Het is aan te raden om een handmatige nacalculatie te doen bij serieuze interesse Bijvoorbeeld bij jonge auto’s kan dit, in combinatie met een waardebepaling, leiden tot een lager rest-BMP bedrag. AutoWeek doet dit samen met Das Import. En dat doen ze gratis voor alle toegestane BPM berekeningen. In een paar stappen weet jij precies wat de laagst haalbare BPM voor deze specifieke auto is.
AutoWeek zou AutoWeek niet zijn als er geen aandacht voor autobanden was. Daarom is er ook de AutoWeek Banden onafhankelijke prijsvergelijker. Je kan de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken en meteen online je banden bestellen.
Je kan heel precies invoeren waar je naar op zoek bent. De breedte en hoogte, voor welk seizoen, diameter, draagvermogen, merk en snelheidsindex. Je kan ook zoeken op automerk en automodel.
Je krijgt dan de beste aanbiedingen van 19 verschillende aanbieders, met samen bijna 45.000 verschillende banden, te zien. Dat zijn er heel erg veel en daarom kan je aan de linkerkant van het scherm nog verder door filteren. Zo kan je het soort voertuig selecteren, maar ook de grip op een nat wegdek, extern rolgeluid, runflat en extraload. Je vindt op die manier de beste banden, tegen de meest aantrekkelijke prijs.
Natuurlijk kan je ook gewoon het volledige assortiment zelf bekijken en er door heen lopen om te kijken wat jij nou precies wilt. Misschien weet je niet eens waar je op moet letten. De Bandengids legt jou precies uit waar je op moet letten en wat je allemaal dient te weten om zeker de juiste banden voor jouw voertuig uit te kiezen.
Zo wordt uitgelegd wat het Europese bandenlabel eigenlijk zegt over een band. Zo wordt ook uitgelegd hoe je nou er voor zorgt dat je zeker de juiste bandenmaat hebt. En zo zijn er nog ondenkbaar veel onderwerpen die behandeld worden. Niet alleen in tekst en met foto’s, maar er zijn ook video’s.
Als laatste doet AutoWeek geregeld bandentests en je kan alle tests van de afgelopen 6 jaar terug kijken. Er worden door het jaar heen zomerbanden, winterbanden en vierseizoensbanden getest. Er worden twintig banden van een bepaalde maat getest.
Je krijgt dan het merk en het type te zien, de exacte bandmaatnaam, het type seizoensband, het brandstofgebruik, de grip op een nat wegdek, het externe rolgeluid, de prijs, de prijs, het aantal aanbieders en natuurlijk het aantal toegekende sterren. In een overzichtelijke tabel, met duidelijke symbolen, zie je precies hoe de verschillende banden scoren.
De banden zijn essentieel en van invloed op het algehele functioneren van een auto. Net zo goed als kwaliteitsbrandstof ook een enorm verschil kan maken. Het is dus zaak om de beste banden voor jouw voertuig te vinden en met de bandentest van AutoWeek is dat een eitje.
Wanneer je een andere, tweedehands auto op het oog hebt, dan is het vooral lastig dat je niet echt weet wat er allemaal met die auto is gebeurd. De auto kan er geweldig uit zien, maar wanneer je de geschiedenis van het voertuig kent. De Kentekencheck van AutoWeek verandert dat allemaal. Je hebt dan meer zekerheid over je volgende auto.
Je hoeft alleen maar het kenteken in te voeren en je krijgt meteen uitgebreide specificaties te zien, de volledige APK historie, de vorige eigenaren van de auto, de actuele dagwaarde en een kilometerstand controle.
Je hebt dan in een keer alle RDW gegevens en je weet de waarde en de mogelijke kosten. Dagelijks kunnen er wel tot 150.000 checks gevraagd worden en je kan je voorstellen dat mensen hier dus duidelijk veel informatie uit halen en er dus voordeel bij hebben.
In Nederland gebruiken we een kentekenregistratiesysteem. Dit is nergens anders op de wereld op dezelfde manier. Iedere auto die in Nederland verblijft, staat in dit systeem en is daardoor heel goed te volgen door de jaren heen. Veel historische gegevens blijven op deze manier bewaard.
Veel van de basisgegevens worden vastgelegd door het RDW. Dit zijn onder meer technische kenmerken, gegevens over het gebruik zoals bijvoorbeeld de datum van de eerste tenaamstelling, maar ook de APK datum, het gewicht, de maximum aanhangermassa, het brandstofverbruik en de catalogusprijs, van de meeste voertuigen vanaf 2005.
Ook het aantal eigenaren en het soort eigenaren krijg je terug te zien. Je ziet ook niet alleen de APK-keuringen, maar ook de afkeurpunten. Wanneer de wagen ‘wacht op keuren’ (WOK), dan heb je een melding op je kenteken, geplaatst door de politie, die inhoudt dat je wagen niet aan de wettelijke eisen voldoet en opnieuw gekeurd dient te worden. Ook niet onbelangrijk: je kan de kilometerstand checken.
De RDW legt niet alle technische kenmerken per auto vast, maar dat doet AutoWeek wel voor jou. De gegevens worden aangevuld met meer dan 200 specificaties uit de CarBase autodatabase. Denk dan onder meer aan gegevens over de afmetingen, gewichten, de bandenmaten, de motor en de standaard uitrusting.
Dit zijn de onmiddellijke aandachtspunten van het voertuig.
NAP is de Nationale Auto Pas en deze is er om de tellerfraude terug te dringen. Je ziet de huidige doorgegeven tellerstand, de Trendinfo die aangeeft of dit logisch is of niet, en een toelichting waar dan bijvoorbeeld in kan staan dat er een significante afwijking naar beneden is. Wat een duidelijke indicatie kan zijn dat er met de tellerstand geknoeid is.
Alle auto die 4 jaar of ouder zijn, dienen een APK keuring te krijgen. In het APK-rapport vind je de volledige APK-geschiedenis. Ook worden de afkeurpunten vermeld.
Auto’s worden op heel veel manieren verhandeld. Tussen particulieren, maar net zo goed tussen bedrijven onderling of van bedrijf naar particulier en andersom. De ene auto verwisselt meer van eigenaar dan de ander. Als een auto veel van eigenaar wisselt, dan kan dit een indicatie zijn er iets niet in orde is. In het kentekenrapport vind je precies de soorten eigenaren en hoe lang de auto in hun bezit is geweest.
Je ziet de registratiedatum.
Het volgnummer van de eigenaar, dus de hoeveelste eigenaar het is. Ook zie je het soort eigenaar, is dat een bedrijf of een particulier en wat de omschrijving is, zoals bijvoorbeeld of het bedrijfsvoorraad is/was. Ook het aantal dagen dat een eigenaar de auto had, wordt getoond.
Vervolgens zie je wanneer de wagen verkocht is, aan de hoeveelste eigenaar dat is, wat de soort eigenaar is en ook weer een omschrijving en het aantal dagen dat de wagen in bezit is/was.
Zo krijg je van iedere eigenaar een kort overzicht en zie je in een overzichtelijke lijst precies de geschiedenis van dit voertuig.
Bij een auto jonger dan 10 jaar kan er een goede inschatting gemaakt worden van de huidige waarde. Ook is er een redelijk accurate kostenberekening die je laat zien hoeveel kosten je per kilometer en per maand gaat maken.
De kostenindicatie voor veel voorkomende onderhoudswerkzaamheden en onderdelenvervangingen krijg je ook bij het kentekenrapport. Het toont ook een overzicht van de onderhoudsintervallen en zaken zoals wanneer een distributieriem of een oliefilter vervangen dienen te worden.
Je weet dan dus niet alleen ongeveer al wat je op voorhand kwijt bent en wat mogelijke extra kosten gaan zijn, maar je weet ook of een garage, bij wie jij het onderhoud laat verrichten, wel een eerlijke prijs voert.
Dagelijks worden er in de autovergelijker duizenden auto’s met elkaar vergeleken op de AutoWeek website. Onder het kopje Alternatieven vind je de auto’s die het meest vergeleken worden met de door jou gekozen auto.
Het archief met autotests van AutoWeek is ondenkbaar groot. Alle autotests die voor een bepaalde auto beschikbaar zijn, worden gebundeld in het kentekenrapport. Je kan dus meteen alle tests doornemen die gedaan zijn met de auto die jij zou willen kopen.
Er is een gratis kentekencheck met algemene informatie, maar je kan ook een kentekenrapport aanvragen. Je krijgt dit dan als PDF-document toegestuurd en je betaalt hier voor 3,95 euro. Als abonnee van AutoWeek krijg je 50% op het kentekenrapport.
Je krijgt dan 15 tot 20 pagina’s met:
Het is altijd verstandig om een kentekenrapport aan te vragen. Je kan hier namelijk veel informatie uit halen die een miskoop kunnen voorkomen en de kosten vallen daarbij in het niet. De gratis kentekencheck van AutoWeek zou sowieso niet overgeslagen mogen worden wanneer je aan het kijken bent naar een andere auto.